Dobling av antall nyttevekstkyndige – fra tre til seks!

I fjor fikk Tromsø sopp- og nyttevekstforening de tre første nyttevekstkyndige. I vinter startet vi nytt kurs med kollokvier, turer da det ble aktuelt og deltakelse på det digitale kurset til forbundet. Tre kandidater fra Tromsø gikk opp til prøven og alle tre besto; Maria Andersson, Unni Tolbøl Boiesen og Kari Riddervold.

Hva betyr det å være nyttevekstkyndig? Bestått prøve gir sertifisering som nyttevekstkyndig, og betyr i praksis at man har oppnådd kompetansen som kreves for å være kurs- og turleder. Som nyttevekstkyndig skal du kunne ca. 130 viltvoksende planter (matplanter og giftplanter) fordelt på 35 slekter, det vi kaller «nyttevekster» og deres dobbeltgjengere. Nedenfor presenteres de tre nye nyttevekstkyndige.

Møt Maria

Maria har vært interessert i botanikk siden ungdomstida og studerte botanikk og skogsbiologi på 80-tallet i Umeå i Sverige. Hun flyttet til Norge i 1992. Gjennom yrkeskarrieren har hun jobbet som lærer. Etter at Maria ble pensjonist i fjor våknet botanikeren i henne til live igjen. Hun fikk kjennskap til Tromsø sopp- og nyttevekstforening og meldte seg på kurs. Maria deltok på det nasjonale nytteveksttreffet i Stavanger/Sola i år, – noe hun synes var meget inspirerende. I sommer skal hun prøve å lære flere nyttevekster, og ikke minst prøve å komme i gang med å dokumentere floraen i villhagen sin og nærområdet i Ullsfjord. Og så ønsker Maria begynne å lære mer om sopp.

Maria med diplomet som viser at hun besto prøven.

Møt Unni

Unni vokste opp i indre København, med nærhet til flere av byens store parker, blant annet Botanisk hage som ble en av hennes favorittplasser. Som liten hadde familien hennes en liten rød hytte i Sør-Sverige og der lærte hun å elske naturen og alt man kan finne der. Sopp i massevis, markjordbær tredd på strå og masse fine blomsterbuketter som prydet middagsbordet. Et paradis for barn! Senere etablerte hun hager i Danmark, England og nå i Straumsbukta på Kvaløya. Lidenskapen har vært grønnsaker, frukt og stauder.

Ville nyttevekster har mest vært en nerdeinteresse der det var gøy å kjenne navn og gjerne slekt på det hun fant på tur, men lite ble plukket for mat. I forfjor ble hun mer aktiv i foreningen vår og møtte flere som inspirerte henne til å lære mer. Unni begynte på nyttevekstkurset i fjor og var på nytteveksttreffet i Valdres i 2023. Det var en utrolig fin opplevelse og artig å være i en setting med så mange folk som elsker det samme som en selv. Og der lærte hun at det faktisk er mye viltvoksende som smaker godt og ikke bare «grønt». Så siden da har Unni eksperimentert en del for å finne ut av hva hun liker og som er verd å sanke. Det er utrolig mye godt å finne og dette har i tillegg ført til at Unni har sluttet fred med sin gamle erkefiende i hagen , skvallerkålen, for den er kjempegod. Så Unni kan anbefale flere å få øynene opp for ville nyttevekster!

Møt Kari
Allerede som barn var Kari interessert i planter, særlig blomster. Gjennom årenes løp er det blitt mange vakre buketter med markblomster. Etter hvert har interessen for nyttevekster vokst gradvis fram. På første nytteveksttreffet hun deltok på i 2022 opplevde hun at alt ikke bare smakte gress, men hadde særegne gode smaker. På treffet var Jørgen Ravneberg kokk og han tryllet fram smaksfulle og delikate retter basert på innsankete nyttevekster. Da våknet interessen for fullt og sankegenet for nyttevekster fikk en kickstart. Da bestemte hun seg for å bli nyttevekstkyndig. Med såpass begrenset faglig bakgrunn om planter har det vært en vei å gå. Men med inspirerende miljø i foreningen, en mann som er biolog, gode digitale undervisningsressurser fra Forbundet har kunnskapen og interessen vokst. Vokst så mye at hun besto prøven! Denne kunnskapen og engasjementet ønsker hun å spre videre til andre   kan brukes til mere enn til mat. Kari er nyttevekstansvarlig i foreningen vår.

Unni til venstre, Kari til høyre, begge meget fornøyde etter at prøven var bestått.