Nytteveksttur og kortkurs i fjæra, både nedenfor og ovenfor flomålet

Kunnskap om tang og tare er blitt populært, og så mange som 25 deltok i vårens arrangement. Denne dagen var det nydelig vær med sol, lite vind og faktisk behagelig temperatur. Vi startet inne på gamle akvariet som ligger nært stranda. John Richard innledet  om struktur og økologi i tidevannssonen, om de vanligste dominerende tang og artene som danner soner fra øverst til nederst i fjæra, hvordan de brukes i matlagingen (også om industriell bruk), om bærekraftig sanking, og om prekevering og konservering.

Deretter ble det tur langs stranda til sydspissen av Tromsøya der vi gjorde observasjoner av artene. Og vi fant det meste, fra øverst i tidevannssonen; brunalgene sauetang, spiraltang, blæretang og grisetang (med epifytten trøffeltang), sagtang, butare, fingertare, sukkertare. Under tangdekket; rødalgene søl og krusflik, og grønnalgen havsalat. Alle disse, er spiselige ingredienser til hverdags- og festmat.

Etterpå ble vi sittende i solveggen og gikk igjennom artene. Det ble servert dashi, en japansk grunnkraft lagd på tang, tare og sopp, med nybakt brød inneholdende tørket søl.

Deretter var det klart for neste tur, nå om nyttevekster ovenfor flomålet. Og vi fant mange av pensumartene som inngår i den knippe arter som nyttevekstkyndige skal ha kunnskap om.

Tilbakemeldingene var meget positive.

Tur- kursledere for tang/tare: John Richard Hansen og Jan Thomas Scwenke

Turledere for nyttevekster: Hilde Lydersen og Kari Riddervold