Jubileumsfest – Tromsø sopp- og nyttevekstforening 20 år

Tromsø sopp- og nyttevekster er 20 år i år. Det ble feiret med stor fest 18. november. Festen ble avholdt på kokkelinja hvor de har fantastiske festlokaler og storkjøkken. 38 medlemmer kom med medbragt mat og noen laget mat på kjøkkenet. Allerede fra klokka 14.00 var folk i gang med å lage soppsuppe (elgkraft og gul trompetsopp fra Øverbygd), reinskav med masser av sopp, diverse tilbehør og mye annet. 38 festdeltakere kom og alle hadde med seg de deiligste retter. Bufeen var lenger enn lang og meget mangfoldig. Mange av rettene hadde sopp og/eller nyttevekster som ingredienser. Pyntekomiten hadde gjort en særdeles nydelig jobb med blant annet dekor fra naturen. Alle hjalp til i ymse komiteer, i skrubben, ryddegjenget, servering og mye annet. Ute var det snøfokk men inne benket vi oss til bords med de herligste retter i godt selskap.

Leder Eva Espeland var kveldens toastmaster. Alle tidligere ledere var til stede og det var en artig og uformell utspørring av dem. Lasse Aleksandersen, Geir Mathiassen og Kari Riddervold var også i interimsstyret før foreningen ble opprettet. Lasse ble valgt som første leder. Bjørn-Leif Paulsen har vært med i styret i alle år siden etablering av foreningen! De siste årene har vi hatt en eventyrlig medlemsvekst, en økning fra 50 i 2003 til over 260 i dag. Det forteller mye om interessen for sopp og nå også nyttevekster som vi har tatt inn i «porteføljen» vår. Steinar Weseth som er leder i Norsk sopp- og nyttevekstforbund, hadde tatt veien nordover for å være med å feire. Han berømmet oss for blant annet prøve i ivareta medlemmer fra Hålogaland/Vesterålen til Alta. Vi ser positivt på å få flere medlemsforeninger i nord og enda tettere samarbeid med øvrige nord-norske foreninger.

Truls Tunby Kristiansen hadde laget soppkviss. Den var ikke bare lett og skapte stort engasjement. Noen mente at på neste fest vil nyttevekstene stå i fokus. Takk til alle som gjorde det mulig å holde en slik fest og takk til alle for at dere stiller opp.