Noen tips om bruk av nyttevekster

Første grunnregel: Ikke spis noe du ikke vet helt sikkert hva er. For de fleste nyttevekstene gjelder at de smaker best som unge.

Vi har knapt noen vår her nord og med sol døgnet rundt skjer utvikling av nyttevekstene meget raskt. Der hvor snøen ligger lenger og hvor det er mere skygge går utviklingen noe saktere. Men vurderer du å plukke rogneblad og strutseving bør du ikke vente lenge. Det trenger ikke være vanskelig å bruke nyttevekstene rundt deg. Begynn enkelt, – kanskje pesto og litt grønt til salaten eller dressingen?

Pesto

På turen i Botanisk hage plukket jeg skvallerkål, fransk kjørvel, løvetann, engsyre, karve, ryllik og geiterams. De dannet basisen for pestoen sammen med hvitløk, olivenolje, mandler, salt, pepper og litt revet sitronskall. Lag gjerne pesto av det du finner av spiselige nyttevekster. Pesto kan brukes til det meste!

Rogneblad

Plukkes før «de springer ut». Prøv å smak og tygg en stund. Da kommer en nydelig mandelsmak fram. Kan brukes i salat, dressinger mm. Vil du imponere lag iskrem, den er bare helt nydelig!

Her er en lekker oppskrift på iskrem med rognebladsmak.

Hvis du ikke har tid å lage nå, frys bladene.

Brennesle

Denne planten har blitt brukt til «alt» og kanskje noen kommer til å starte og dyrke den? NRK har lagt ut noen spennende oppskrifter, se her.

Museører på bjørka

Museørene kan brukes ferske eller tørkes. Kan brukes i kaker og brød, dryss over maten, te og mye annet.

Nysgjerrig på nye oppskrifter? Sjekk ut forbundets webside. De har en rekke oppskrifter, se her.

Har du en oppskrift du vil dele? Del gjerne med oss eller på Forbundets oppskriftsside.