Vårens første nytteveksttur er avholdt

13 opprømte medlemmer møttes ved det gamle akvariet for endelig å begynne og sanke nyttevekster. Og ikke minst for å lære! Det er fortsatt tidlig i sesongen, men vi fant følgende arter: Spansk kjørvel, hundekjeks, tromsøpalme, rosenrot, seiersløk, karve, skvallerkål, ryllik, marikåpe, engsyre, mjødurt, geitrams, enghumleblom, hageprimula, strandkål, nyutsprungne rogneblader, vendelrot, krushøymol, høymol og løvetann. De fleste plantene var veldig små, men vi mener likevel at vi klarte å artsbestemme de fleste. De aller fleste er pensumarter i nyttevekstkurset. Vi fikk plukket, studert, smakt på noen, luktet og fotografert og forstørret for å se om det virkelig var hår på stilken. Og det var det, se bildet.

Til tross for tett regnvær brukte vi tid til å gå igjennom artene, oppsummere, snakke om bruk, matretter og mye, mye annet. Fordelen med å være så mange på tur er at vi til sammen har bred og ulik kompetanse. Derfor lærer vi mye av hverandre. For tur blir det alltid, – uansett vær!

Neste nytteveksttur blir mandag 22. mai klokka 17.00 i Botanisk hage i Breivika. Velkommen!