Medlemstur til Finnvika

Sterk kuling og heftige regnbyger hindrer ikke soppentusiaster og møtes til sopptur. 20 personer møttes opp til sesongens første medlemstur. Ekstra hyggelig var det at flere av deltakerne var ferske i gamet og andre hadde gått på kurs i fjor og ville lære mere. Turen var lagt ved utløpet til Finnvikelva på Kvaløya. I skogen tok ikke vinden like kraftig og regnbygene var ikke så intense.

Og hva fant vi? Masse, masser av sopp. Skogen bugner av kremler, risker og rimsopp og mye annet. En del fine kantareller ble også funnet, blant annet albino kantarell (se bilde).

Steinsoppene var litt for store, men vi vet det er flere som bare venter på å bryte seg opp gjennom jorda. Diverse typer fluesopp, inkludert hvit fluesopp. Hvis du lurer, – hvit fluesopp er relativt vanlig i Troms og er dødelig giftig. For noen dager siden ble den funnet i Lyngen. Vi fant dessuten en god del slørsopp. Det frarådes på det sterkeste å spise slørsopp.

Neste tur går onsdag 17. august i Ramfjorden. Se e-post og på FB.

Fem soppsakkyndige var med på turen: Kari Riddervold, Eva Espeland, Larissa Acharya, Aase Tveito og Connie Rossing Moe.