Fjærekurs

Målsettingen med kurset var å lære kursdeltakerne grunnleggende kunnskap for å prøve ut tang og tare i maten, litt om de forskjellige artene og hvordan man sanker, behandler og konserverer. Kurset hadde hovedfokus på tang og tare, men kurslederne John Richard og Jan Thomas kom også innom noen dyr som lever i fjæra. Deltakerne fikk en gjennomgang av de mest vanlige tang- og tareartene. I tillegg ble historisk og ny anvendelse nevnt og aktuelle bruksområder. Det var mange spørsmål knyttet til hva jeg kan bruke de forskjellige artene til, hvordan går jeg konkret fram og eksempler på bruk.

Deretter gikk alle ut for å sanke. Det er fantastisk at man på sørspissen av Tromsøya kan sanke mange forskjellige spiselige arter i fjæra. Råstoffene er der! Vi fant: Sagtang, sauetang, blæretang, grisetang, sukkertare, butare, fingertare, grisetangdokke (også kalt trøffeltang), søl, havsalat og tarmgrønske. Bare man leter under de øverste tangartene, var det mye spennende som dukket opp. Noen strandsnegl og tanglopper ble også funnet (men ikke spist). Alt vi hadde funnet ble gjennomgått i fellesskap.

En knapp time senere møttes vi til middag på restauranten Skirri for å spise fem retter med tang og tare som viktige ingredienser. John Richard hadde levert en rekke råstoffer til Skirri. Kjøkkensjef Arne hadde tatt seg god tid til å lage retter for å få fram tang- og taresmakene. Noe var skåret tynt og stekt, noe var sursyltet (som deilige kapers, sprøe og meget gode), tørket tang i sauser og majones, klippet opp som pynt og smaksforsterker, som fortykningsmiddel i pannacottaen. Vi fikk servert mye godt og ble inspirert til å ta i bruk disse fantastiske råstoffene i egen husholdning, både til hverdags og til fest.

Norges sopp- og nyttevekstforbund har gitt ut et eget hefte Tang og tare i hverdagsmaten – et opplæringshefte for nybegynnere. Du kan laste ned heftet her.

Bedriften Ting og tang har en fyldig webside om artene, sanking, behandling, oppskrifter og mye mer, se deres webside.