Nasjonalt nytteveksttreff

Tromsø soppforening jobber lite med nyttevekster, – enn så lenge. Mange er opptatt å lære og bruke nyttevekster. Aust-Agder sopp og nyttevekstforening og Norges sopp- og nyttevekstforbund arrangerte nasjonalt nytteveksttreff på Tromøya en langhelg i mai. 125 deltakere fra hele landet deltok. Mens vi fortsatt har gode skiforhold på Tromsøya, kan man plukke diverse spiselige vekster lenger sør i landet. Men de første har allerede begynt å dukke opp her i Tromsø.

På Tromøya ble det arrangert mange forskjellige kurs, workshops, turer, utstilling, foredrag foruten at det ble servert mat med de nydeligste retter med tang, tare og nyttevekster. Visste du at nysprettede blader på rogn smaker som marsipan? Prøv så snart de kommer. En fantastisk helg med mange inntrykk, mange nye folk å bli kjent med og læring om nyttevekster.

Nyttevekster er et betydelig satsingsområde i forbundet og NSNF har fått midler fra Sparebankstiftelsen til prosjektet. I fjor avla de første eksamen som nyttevekstsakkyndige (tilsvarende som for sopp). 100 stykker besto eksamen og man forventer at like mange tar eksamen i år. Fra oss er det fire som følger kurset.

Interessen for nyttevekster er økende, også blant Tromsø soppforening sine medlemmer. Nå til helgen avholder vi tang og tare kurs (som går innunder nyttevekstkategorien). Om noen år må vi kanskje endre vedtektene våre og navnet vårt til å inkludere nyttevekster.