Siste soppkontroll i Tromsø avholdt

13 kurver ble kontrollert på årets siste soppkontroll i Tromsø av soppsakkyndige Jan Thomas Schwenke og Bjørn-Leif Paulsen. I kurvene var det mest kremler og risker, blant annet en svartriske. Du kan lese mer om risker her.

En person trodde han hadde funnet en fin røyksopp som viste seg å være en rød fluesopp. Er du usikker, skjær over soppen på langs. Er det en fluesopp ser du tydelige skiver. Endelig har de røde fluesoppene begynt å vise seg i all sin prakt!

Selv om soppsesongen dessverre er på tampen her nord, er det fortsatt mye godt å finne. Både kantarell og blek piggsopp tåler litt frost. Her kan du lese om hvordan du kan oppbevare kantarellen fersk. Det går rykter om mye piggsopp og kantarell på Senja. Selv om noen av soppene ikke har topp kvalitet kan du lage soppsoya og soppkraft.

I anledning 50-års jubileet til Øvre Dividalen nasjonalpark 19. september, blir det soppkontroll og en liten sopputstilling ved Skakterelva .

Bruk gjerne digital soppkontroll hvis du har spørsmål om hva du har funnet av sopp, – eller kontakt oss i Tromsø soppforening.