Teambuilding i soppverden

Det ble ikke bare utfordringer med å lære seg sopp, da Naturviterne var på kurs med Tromsø Soppforening. Etter praktisk/teoretisk gjennomgang av matsopp og viktige giftsopper onsdag, var det klart for feltarbeid lørdag 4. september. Turen ble lagt til Håkøyboten, og innebar kryssing av Finnelva, Foråselva og Sørelva. Vannstanden var uvanlig høy, og det måtte en vant skogens mann for å få oss alle over Finnelva. Noe særlig enklere var ikke de to andre elvekryssingene.

Syv engasjerte kursdeltakere trålet skogen etter sopp, og ved den avsluttende kontrollen viste de at kunnskapen satt. Det ble også demonstrert tørking av steinsopp, som vi kuttet opp og la til tørk første kursdag, og som alle fikk smake resultatet lørdagen. Det ble også servert en liten smak av omelett med sjampinjong. Som kursledere kunne Trine Bottolfsen og Lasse Aleksandersen registrere at stemningen i gruppa varmet langt mer enn det kalde høstværet.