Flere soppaktiviteter i en smekk!

Siste helgen i august sto i soppens tegn på Sør-Senja i Tranøybotn. Da holdt vi soppkurs to dager, faglig tur for de soppsakkyndige hele helgen og soppkontroll på søndagen.

Sazza naturhus og museum var arrangør av soppkurset, mens Tromsø soppforening hadde ansvar for det faglige innholdet. 20 folk kom hvorav de fleste hadde liten erfaring med å plukke sopp. Karin Abeler og Kari Riddervold var kursledere. Soppterrenget er meget variert og man kan finne et mangfold av sopp og mengder av sopp. Terrenget varierer mellom dype mosegrønne granskoger, tørre furumoer og bjørkeskog.

I år er det spesielt mye blek piggsopp. Piggsoppene er svære og av meget god kvalitet. Alle lærte derfor ble blek piggsopp, kantarell, steinsopp og forskjellen mellom kremler og risker. Andre dagen stekte vi piggsopp, kantarell og kremler. Sazza serverte nydelig reinsdyrgryte og la meget godt til rette for at kurset ble vellykket.

Ni soppsakkyndige deltok på den faglige samlingen. Det ble mange og våte turer ute i terrenget og det ble funnet mye forskjellig som ble gjennomgått i samlet lag. Det ble funnet mange, mange kurver med blek piggsopp. Noen har prøvd å tørke den. Foreløpig rapport sier at den har ingen usmak og er lett å knuse. Bjørn-Leif Paulsen er både soppsakkyndig og kokk, og han tryllet fram de herligste retter. Hver dag ble det servert sopp i ymse varianter. Larissa Acharya hadde tatt med marinert hulriske, en delikatesse. Du finner oppskriften her.