Soppkurs for Tekna

I år ble kurset holdt to ettermiddager/kvelder midt i uka. Første dag var det teori med mange praktiske oppgaver. Kursansvarlig Kari Riddervold hadde plukket inn diverse sopper dagen før som hun hadde med. Dag 2 var det tur i felt. Connie Rossing Moe var med som soppsakkyndig. Connie og Kari plukket diverse sopp før selve turen startet slik at deltakerne fikk en fin repetisjon fra Dag 1. Værmeldingen var meget dårlig, men vi rakk heldigvis et par, tre timer i skogen før det begynte å hølje ned. Vi fant diverse risker og kremler, en god del rimsopp, noen kantareller og steinsopp, stor kragesopp og mye annet ikke spiselig. Etter turen gikk vi gjennom alle kurver og repeterte igjen det viktigste. Og da begynte det å regne skikkelig. Egentlig var det bra med regn fordi det er for tørt. Aase Tveito deltok som medlem av Tekna men også fordi hun er aktiv i Tromsø soppforening og stilte med god soppkunnskap som deltakerne benyttet seg gledelig av.

Til tross at regnet høljet ned, noen ville ikke dra hjem.