Småplukk om julen og sopp

I butikkene finner vi i år, som alle andre år, glorete og grelle, vakre og snodige, yndige og morsomme, og noen stygge røde fluesopp som julepynt. Julepynt er ofte replika fra ting i naturen, og rød fluesopp er intet unntak. Så, hvorfor er det tradisjon å pynte med rød fluesopp til jul – som vi langt ut på høsten kan finne under (jule)grantrærne? Og er det noen kobling mellom den vakre røde soppen med hvite prikker og julenissen – som nettopp er kledd i fluesoppens farger, rødt og hvitt.  Er det tilfeldig?

Vi kjenner til at korjakene, som er et urfolk som bor øst i Sibir benyttet på begynnelsen av 1700-tallet rød fluesopp som stimulerende middel. Rød fluesopp er den eneste vanlige veksten i nordboreal sone har evne til å framkalle hallusinasjoner, samtidig som den er giftig slik at inntak frarådes på det sterkeste. (Rød fluesopp er giftig)

Vinterboligen til korjakene var et slags telt, tsjum, dekket med reinskinn. I midten av tsjumen var det et åpent ildsted. Vintersolverv ble feiret rundt 22. desember. Da reiste shamanene rundt på en slede trukket av reinsdyr for å levere gaver. Shamanen, som kom ned gjennom ljoren i taket, hadde med en sekk med tørket fluesopp. Etter at han hadde levert gavene i fra seg, kravlet han ut igjennom samme åpning. Da var festen allerede godt i gang slik at festdeltakerne gjerne kan ha opplevd at shamanen og reinsdyra fløy av gårde gjennom luften. Her er likhet, eller kanskje si opphavet til vår julenisse i eventyret, som klatrer ned igjennom pipa og som flyr i luften på en slede trukket av reinsdyr, nokså slående. Dessuten vet vi alle at julenissen bor på Nordpolen, Sibir er ganske så langt mot nord, og der er det veldig kaldt.

Julenissens mest kjente reinsdyr er Rudolf. Han blir mobbet av de andre reinsdyrene for sin røde nese (ligner på en viss rød sopp ?), men den lysende nesen har en viktig oppgave – den viser vei for julenissen. Derfor blir Rudolf en stor helt som står til navnets første del som betyr «hyllest, berømmelse», mens siste del har den norrøne opprinnelse  «ulfr» eller gammelhøytyske «wolf«, «ulv». En skikkelig tøffing, men spørsmålet er: Er Rudolf en hannrein? Neppe, fordi reinsdyr er det eneste hjortedyret der begge kjønn har gevir. Men hannreinen feller geviret i november eller tidlig desember, oftest i god tid før jula setter inn. Det betyr vel at vår julehelt rimeligvis burde omdøpes til Runhild?