Kortfilmfestival med sopp som tema

Sært, morsomt, lærerikt, tankevekkende, interessant, heslig og dumt. Mange kommentarer hørtes underveis under den tre timer lange kortfilmfestvalen.

Festivalen samlet ni av medlemmene i Tromsø soppforening i kinoen til universitetet, – en nydelig intimkino med storskjerm, godt lydanlegg og eget kontrollrom. Forbundet hadde lagt til rette for fellesinnlogging og reduksjon i billettprisen. Filmene ble strimet direkte fra arrangøren som holder til i California. På grunn av overgang til vintertid som skjer på ulike tidspunkt i USA og Norge logget vi litt sent inn i programmet. Men det var nok av filmer å se. I alt viste festivalen 30 filmer.

Og hva så vi?

Temaet for festivalen var sopp. Grensen for å komme i under «sopphatten» for noen av filmene var meget snever. Det var flere dokumentarer og flere filmer handlet om økologi og betydningen av sopp. Andre var mer av det kunstneriske slaget, og flere viste rød fluesopp i ulike settinger. En av dokumentarene var om etterkommerne av japanere som innvandret til USA på 18-hundretallet og fant soppen matsutake i USA (kransmusserong). Den dag i dag er jakten på denne eksklusive og ettertraktede soppen en viktig del av deres kultur. En dokumentar var om shitakeindustrien i Japan. Produsenten har flere spennende filmer liggende ute på sin webside, blant annet en om trøffeljakt. Flere av filmene ligger tilgjengelig på nettet, se oversikt nedenfor. En av filmene om rød fluesopp heter Fly amanita.

Den handler om soppens tanker om sitt forhold til mennesker. En meget morsom film, Mycelia Messages, var fra en skole i UK med barn i alderen 4– 7 år. Vi følger dem gjennom et helt skoleår, en opplevd og fantastisk reise hvor de oppdager og blir helt besatt av sopp.

Fordelen med å delta på et ferdig oppsatt program er at det er bare å sette seg godt til rette i den mørke kinosalen, ta fram godteriet, å nyte. Hvis vi arrangerer egen filmfestival kan vi stoppe når vi vil for eventuelle pauser og diskusjoner. Vi vurderer å avholde en privat soppfilmfestival i løpet av vinteren. Det ligger mye på internett, youtube, vimeo, NRK med mer. Da kan vi sette opp en ønskeliste ut fra hva du ønsker å se. Kom gjerne med ønsker om tema og/eller konkrete filmer. Kinosal har vi tilgang til.

Her finner du kort omtale av alle filmene.

Noen av filmene ligger tilgjengelig på nett. Lenke til filmene finner du her.

In search of medicine (1:46) – Daniel De Gennaro (Canada)

Network (8:38) – Caracara Collective, Natura Studios, Dennis Konoi (Finland / U.K.)

Moonwaker (5:33) – Petra Hermanová (Germany)

Japanese Shiitake Forestry (10:00) – Costa Boutsikaris (Japan)

Bill O’Dea: Fungophelic (5:33) – Al Butler (Ireland)

Fire loving fungi (9:49) – Catherine Marciniak & Stephen Axford (Australia)

Fly Amanita (4:20) – David Fenster (U.S.A.)

Sum of its Parts (3:18) – Alisa Stern (U.S.A. / U.K.)