Fanfare! Fanfare for den gule trompet!

Jo flere folk som leter etter sopp, desto flere nye steder dukker de ikke så vanlige artene opp. Gul trompetsopp finnes her nord. Ifølge artsdatabanken er den i Troms funnet i Håkøybotn på Kvaløya og flere steder i Indre Troms i og rundt Øverbygd. Det er dessuten flere funn i Pasvikdalen.

Denne soppen er ganske vanlig sørpå, – men er den virkelig så sjelden her nord? Hvorfor denne interessen for denne unnselige soppen?

2020 var et godt soppår, – og det kan derfor være lurt å se etter ikke så vanlige arter på nye steder. Og den er funnet mer av i år enn tidligere år. Selv har jeg plukket den gule fanfare samme sted siden 1994, – hvert år samme to steder. Det ene stedet er maks 100 m2 det andre maks 10 m2. Og hvert år har jeg funnet, – om enn antallet har variert mye. I år fant jeg en kurv full av denne fantastiske soppen. Men andre steder?

I forbindelse med et soppkurs på Sør-Senja i høst, brukte vi søndagen til å lete etter gul trompetsopp i og rundt Ånderdalen nasjonalpark. Vi fant ingen. Men uka etter fikk jeg tilsendt soppbilder fra en ivrig sopp-plukker på Sør-Senja. Om det var traktkantareller? Ja, det var det, men det var også gul trompetsopp! Så gøy! Jeg måtte ut på ny jakt! Ifølge artsobservasjoner skal Skjeggefjellet i Målselv kommune ha et område på gul trompetsopp. Og første nattefrost var annonsert så her var det bare å skynde seg. Og vi fant! Mange over et relativt stort område. Mange overraskende små og flere av dårlig kvalitet. Det var sent på sesongen og ikke minst alt regnet som hadde høljet ned den siste tiden hadde gjort forholdene for sopp dårlig. Men vi fant mer enn nok. Det mest gledelig var imidlertid å finne et nytt område med såpass stor utbredelse. Stort nok til å invitere flere med på tur. Høsten 2021 vil Tromsø soppforening arrangere dagstur for sine medlemmer til Øverbygd. Invitasjon kommer!

Typisk terreng for gul trompetsopp.

Gul trompetsopp er ikke enkel å se der den vokser langt nedi mosen og lyngen.