Soppens dag 2020

For en dag det ble. Over 200 folk kom, faktisk ny rekord ved Tromsø museum i år. Ekstra gledelig var at mange barnefamilier deltok. Da vi ankom klokka tolv var det allerede folk som hadde etterspurt soppkontrollen en stund. Omtrent 60 kurver ble kontrollert! I dag var det mye rimsopp, steinsoppene er på full vei, en del risker og mye skrubb. Heldigvis kom flere av de nyutdannede soppsakkyndige som kunne kontrollere soppkurvene. En sopplukker hadde vært syk i natt på grunn av for dårlig varmebehandlet rødskrubb, men dagens fangst besto lell av mye rødskrubb.

Over 50 folk deltok på organisert sopptur i Folkeparken. Turen varte en times tid og vi gikk knapt 100 meter inn i Folkeparken. Folk var kjempeivrig og stilte masse spørsmål om prekevering og tilbereding av sopp. Et titalls unger sprang rundt og fant masse sopp. Allerede 10 meter inn i parken ble den første sjampinjongen funnet.

Bjørn Leif stekte den ene etter den andre panna med forskjellige sopper. Et meget populært tiltak. Inne i Rotunden hadde vi en giga sopputstilling. To bord med de vanligste matsoppene. På de øvrige bordene bugnet det av musseronger og fluesopper av alle slag, kremler, knippesopper, og mye, mye mere. Utstillingen inneholdt giftsopper som hvit fluesopp, flatklokkehatt og pluggsopp. Mye brosjyremateriell ble delt ut. Mange oppholdt seg lenge ved sopputstillingen og de stilte mengder med spørsmål. En meget intens og innholdsrik Soppens dag. Soppsesongen nærmer seg slutten i Tromsø og nå er det bare en søndag til med soppkontroll.

Bilen var smekkfull av sopp til utstillingen.

Helt på tampen av utstillingen da det var lite folk.

Soppsakkyndig Lisa forklarer.