Ansvarlig sopp-plukking

Soppene formerer seg ved hjelp av sporer (frø), som produseres i fruktlegemene eller det vi i dagligspråket kaller soppen. Fruktlegemet har som hovedfunksjon å formere seg. Sporene er svært små og produseres i store mengder. De er vanligvis under hatten, på piggene, på skivene og i rørene. Når du hopper på en gammel røyksopp så er det sporene som lager røyken som spres ut. Sporene spres med vinden og dersom en spore lander på et egnet sted, kan den spire ved å danne nytt mycel.

Selv om man kan se store og små sopper over bakken, er det alltid slik at mesteparten av soppen finnes under jordoverflaten hvor de danner mycel eller også kalt sopprot. Vi bør derfor unngå å forstyrre eller ødelegge dette mycelet. De siste dagene har vi fått inn rapporter om at soppsankere finner soppsteder som er mer eller mindre gravd opp. Blir mycelet ødelagt kommer ikke soppen igjen neste år. Vær derfor varsom når du plukker. Det er dessuten bra å la de minste soppene stå igjen. Mini-kantareller gir minimalt med mat. Kanskje du kommer tilbake ved en senere anledning, kanskje noen andre blir glad for å finne dem eller kanskje soppene skal få lov til å spre sporene sine?