Sopphelg – Kurs for soppsakkyndige

Dette kurset startet opp i fjor vår med teoridelen. På grunn av den ekstraordinære situasjonen med tørke i fjor sommer ble felthelgen i fjor avlyst. Denne ble erstattet med diverse turer og møter, men en felthelg er viktig og kan på ingen møte erstattes med bøker og møter. Helgen ble derfor gjennomført 28. – 30. august. På grunn av korona og utfordringer med å få plass til alle på Skibotn feltstasjon, valgte vi en hybrid variant.

13 kurskursdeltakere og 8 soppsakkyndige, inkludert kursholder Kolbjørn Mohn Jensen med  kone Hege, deltok. Og for en helg! Og for en stemning! Ni tok fri fra jobb på fredag og trålet soppskogene på Kvaløya.

På fredagsettermiddag da alle møtte ved Tromsø museum kunne vi vise fram et 50-talls av pensumartene, pluss en god del andre arter. Kolbjørn holdt foredrag om giftsopper og om eksamen. På kvelden var det duket for 7 retters festsoppmiddag på restauranten Skirri.

På grunn av strenge smittevernregler ble deltakerne inndelt i kohorter på tre personer og tidlig lørdag morgen kjørte vi på dagstur til Skibotn. Kohortene gikk sammen i skogen før vi møttes til lunsj. Vi fant mye i både mengde og antall arter.

Ca 75 pensumarter, og en rekke andre arter som ikke er pensum. Det bugnet av diverse arter av blant annet musseronger, en art som mange synes er vanskelig å lære. Det ble plukket sjampinjong i mengder, og noen var gigasvære.

Bjørn-Leif stekte panne etter panne med sopp. Aldri har vi sett så mange villsjampinjong i en og samme stekepanne. Og sola skinte! Etter en grundig gjennomgang av Kolbjørn av alle funn ble kohortene sendt på ny tur i skogen. Vi avsluttet dagen med middag på Vollan.

Litt for tidlig søndag morgen ble vi igjen samlet ved Tromsø museum for gjennomgang og repetisjon av gårsdagens funn. Det ble gjennomført en prøveeksamen med 34 forskjellige sopp. Spennende og utfordrende. Takk for en fantastisk helg! Takk til alle! Vi har lært mye, hatt det veldig morsomt og kost oss sammen, og spiste mengder av god sopp.  Neste helg er det eksamen.