Strutseving – en delikatesse i store mengder

Kjenner du til strutseving? En delikatesse av en bregne som kommer på våren. Tromsø soppforening arrangerte strutsevingetur til Tønsvika i juni. To medlemmer var med, inklusive turleder Connie Rossing Moe. Da turen ble gjennomført hadde det tint bra i Tønsvikdalen og det var strutsevinger i mange ulike størrelser. De bør plukkes før de er ca 15 cm høye. Går du høyt nok opp i terrenget kan du fortsatt kunne plukke strutseving som ikke er for stor.

Strutseving er en bregne som er staude (stauder er planter som visner og som hver vår begynner å vokse opp på nytt). Den kan bli 170 cm høy. Den kjennetegnes av de grønne bladene er fjærformede og har ikke sporehus på undersiden slik som andre bregnearter har. I stedet for sporehus har strutsevingen sporebærer som vokser opp på siden av bregnen. De står ofte igjen fra året før og ser ut som visne høye bregnestilker med visne blader. Dette er et meget godt kjennetegn da bare strutseving har slike sporebærere.

Ikke spise den rå. Kok den i lettsaltet vann i 10 minutter og avkjøl, – om mulig i isvann. Strutseving kan brukes i supper, paier, stuing, wok, smørdampet, – ja det er bare å prøve ut. Smak og lukt er mild, – noen mener den minner om asparges.

Her i Troms har vi flere steder store bestander. Neste gang du kjører gjennom Lavangsdalen så ta en ekstra kikk!

Strutseving kan forveksles med ormetegl som er uspiselig og har små mengder gift. Ormetegl og strutseving kan vokse side om side. Ormetegl har den små prikker på de grønne bladene som er sporebærere, noe strutseving mangler. Hvis du ser brune «strutsefjær» er det strutseving.