Soppsesongen er (nesten) over her nord

Soppsesongen i 2018 har vært god, – betydelig over det normale. Og hva har vi funnet mye av i år? De årene sesongen er god er det mye rimsopp, – slik var det også i år. I år var det ekstra mye kantareller og de ble funnet på steder hvor man vanligvis ikke finner dem. Blek piggsopp var det noe mindre av enn i et middels år. Risker og kremler var det masse av, – og kremlene er kraftig undervurdert som god matsopp. Noen steder var det rikelig med steinsopp, men flere steder var det ikke mer enn normalt. Selv bruker jeg å avslutte sesongen med å plukke frostvokssopp. I år var det rikelig av sorten. En helt grei matsopp.

Tromsø soppforening har gjennomført ni offentlige soppkontroller. Totalt har vi kontrollert 135 kurver, hvorav 22 hadde giftige sopper. Til sammen deltok 349 personer på de åpne arrangementene våre. For øvrig har vi arrangert en medlemstur, en fagsamling for medlemmene, vært med på fire innslag i NRK radio og tre artikler i lokalavisa. Og vi har avholdt kurs for Tekna Ung. En travel høst! Styret har allerede begynt å planlegge neste års sesong. Vi planlegger kurs for soppsakkyndige. Men det avhenger blant annet om det melder seg tilstrekkelig antall på.