Fagsamling for Tromsø soppforening

Siste helga i august reiste 14 personer til Skibotn feltstasjon. Allerede før første kvelden var over var 50 arter funnet og vi hadde spist fantastisk kransmusserong, sjampinjong, steinsopp og kremle. Stemningen var meget god etter en slik kveld. Lørdag morgen holdt Katriina Bendiksen fra Naturhistorisk museum i Oslo et interessant foredrag om soppene i Skibotn- Kilpis-området. Katriina er finsk og har sin mastergrad om sopp fra Kilpis. Hun er derfor meget godt kjent med de lokale soppforholdene. Deretter fordelte vi oss og trålet dalen rundt for å finne gode og interessante sopper. Ettermiddagen ble brukt til å finne ut hva vi hadde funnet og mykologene stilte opp der hvor vi amatørene kom til kort.

Katriina og Teppo holdt foredrag om risker. De viste fram et titalls forskjellige risker, kjennetegn og ikke minst bruk av risker og tilbereding. Vi hadde plukket mye hulrisker, skjeggrisker og pepperrisker. Disse ble sortert, delt i biter og kokt i ca 5 minutter i vann for deretter å bli skyldt godt i kaldt vann. Risker egner seg godt til salting. Teppo viste oss hvordan man salter risker på glass. Alle de tre sortene ble stekt og servert som forrett til middag. Denne gangen kom skjeggriske dårligst ut, omtrent like mange rangerte hulrisken og pepperrisken høyest.

Det ble servert deilig sopp til alle måltider, også til festmiddagen lørdag kveld. Og for en mat som ble servert. Reinsdyr indrefilet, potetmos, en helt fantastisk salat og kremler i fløtesaus. Bjørn-Leif hadde hovedansvaret på kjøkkenet, med mange gode medhjelpere. Jan Thomas serverte hjemmelaget sjokolademousse til dessert. Nydelig! Og det ble hyggelig sosialt samvær og prat utover kvelden, – mye om sopp.

Søndag morgen gjorde vi i stand til sopputstilling og soppkontroll. Utstillingen viste over 80 sopper funnet i nærområdet. De mest vanlige stilte vi ut ved soppkontrollen. Både utstilling og kontroll var markedsført mange plasser i og rundt Skibotn, men dessverre kom det bare fire personer og en hund. En kom syklende for å vise fram hva han hadde funnet, og han kunne mye om sopp. Han var fra Tyrkia, så vi informerte om norsk sopp og hva han ikke må plukke. Mens noen var på feltstasjonen dro andre til skogs for å plukke kremler til en restaurant i Tromsø. To kasser med kremler ble levert senere samme dag.

Etter felles lunsj som besto av deilige rester og mye sopp, var det tid for å pakke sammen og dra hjem. Alle uttrykte glede for å kunne bruke en hel helg «bare» på sopp. Det faglige utbyttet var stort, det er alltid bra med oppdatering og gjenoppfrisking av kunnskap. Og ikke minst det sosiale. Når man bor sammen på feltstasjonen en hel helg sammen og alle må bidra med matlaging, rydding osv. blir man godt kjent. Styret skal på første møte bestemme om vi gjentar suksessen neste høst.

Her er en knippe med bilder fra fagsamlingen (alle foto naTournor):

En glad kokk.

Fornøyde medlemmer

Litt av det som ble funnet

Katriina og Unni prøver å finne ut hva som er funnet.