Mine sopphistorier

26. april hadde Tromsø Soppforening medlemsmøte. Ti medlemmer kom for å høre Lasse Aleksandersen sitt foredrag «Mine sopphistorier». Lasse var en av stifterne av Tromsø Soppforening og var den første lederen, – noe han var i hele 12 år. Lasse er opprinnelig fra Nesodden men har bodd i Tromsø i mange år. Han har plukket sopp i over 50 år, alene fra han var 7-8 år gammel. For Lasse er sopp først og fremst mat. God og variert mat. Han har spist så mange som 60-65 sopparter fra normlista.

Han har sine favoritter blant matsoppene. Like utenfor pallplass er spissmorkelen. Han har kun funnet en på hjemplassen Nesodden, men langt flere i Tromsø. Og sesongen starter i disse dager! Hvor finner du spissmorkel? Botanisk hage er en kjent plass. De trives i barkbed og på plener. Så da måtte det bli barkbed i egen hage, og i fjor kom den første morkelen i hagen!

På tredjeplass kommer steinsoppen. Steinsoppen er både delikatesse og matauk. I gode år kan man finne den i store mengder. Den egner seg veldig godt til tørking. Det er ikke uvanlig at den 13 etasjers tørken fylles opp etter en vellykket sopptur.

På andreplass kommer sjampinjong. Også her har Tromsø vist seg å være bedre enn hjemplassen. Sjampinjong finnes i mange varianter i Troms. Og man kan finne mye av dem! Det største eksemplaret Lasse har funnet veide 840 gram. Også sjampinjongen er fin å tørke.

Øverst på pallen kommer matsutake, kransmusserong. Matsutake er nasjonalsoppen i Japan. Den er verdens dyreste matsopp. Priser på rundt 6 000 kroner  pr. kilo er ikke uvanlig, men over 30 000 forekommer også. Og denne soppen vokser også i Troms! Matsutaken vokser i skrinn sandfuruskog, med lite mose og lyng og er en signalart for verneverdig sandfuruskog.