Toolbar

Nyttig Info

Tromsø Soppforening ble stiftet 14. mai 2003, seks år etter at det ble avholdt eksamen for soppsakkyndige i Tromsø. Kjernen i foreningen består fortsatt av soppsakkyndige fra eksamensåret 1997.

Under kursingen i 1995 deltok tre personer som har betydd mye for at foreningen ble stiftet, og som har vært til inspirasjon i etterkant: Alfred Granmo og Geir Mathiassen, begge tilknyttet Tromsø museum, og ikke ukjente Per Marstad fra Tønsberg. Alfred var aktiv i styret de første årene, og hadde også regien under en fantastisk hyggelig og lærerik tur til Malm gård i Evenes. Per og Geir var med. Geir sitter i styret den dag i dag og representerer fagmiljøet i foreningen. Som mykolog har han interesse for mikrosopper som vi andre knapt legger merke til. Per Marstad har vist stor interesse for vår landsdel. Kanskje er det kransmusserongen han har funnet her, som gjør at Per vender nordover år etter år? Vi har hatt en rekke medlemsturer der Per har deltatt med sine kunnskaper. Vi har mye å takke ham for!

Foreningen har en liten kjerne aktive, og få soppkontrollører som tar jobben med å arrangerer turer og kontroller. Dette har vært en utfordring helt fra vi ble stiftet, og derfor er rekruttering av nye medlemmer en viktig sak for oss. Minst like viktig er det å få et tilskudd av nye soppsakkyndige til byen. Kurs for soppsakkyndige ble derfor startet opp høsten 2013. Soppsakkyndighetseksamen ble gjennomført høsten 2014 og fem besto.

Ønsker du soppkurs eller sopptur?

Tromsø Soppforening skreddersyr soppturer og soppkurs for bedrifter, organisasjoner og andre interesserte. Da foreningen har begrenset kapasitet, vær tidlig ute med å forhøre deg om vi har tid og anledning. Du kan kontakte Tromsø Soppforening:

Lasse Aleksandersen 906 64 246  Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Bjørn-Leif Paulsen 414 16 799 Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Innmelding i Tromsø Soppforening

Tromsø Soppforening er tilsluttet Norges sopp- og nytteveksforbund. Innmelding på deres hjemmeside: www.soppognyttevekster.no

Medlemsskap koster kr 400,- og en del av kontingenten tilbakeføres vår lokalforening. For familiemedlemmer er medlemskontigenten 100 kroner. Som medlem får du også tilsendt medlemsbladet Sopp og nyttevekster fire ganger i året. Alle soppinteresserte er hjertelig velkommen i foreningen. Som medlem får du tilsendt informasjon på e-post om våre aktiviteter. Foreningen gir tilskudd til enkelte medlemsaktiviteter.

Inntekter fra Grasrotandelen

Tromsø Soppforening er grasrotmottaker. Det betyr at fem prosent av din spillerinnsats kan gå til Tromsø Soppforening. Og best av alt; din innsats, premie eller vinnersjanse vil ikke reduseres! Grasrotandelen gjelder for alle Norsk Tippings spill, bortsett fra Flax, Extra og Belago. For å delta i Grasrotandelen trenger du et Spillerkort fra Norsk Tipping. Registrer ditt spillerkort, og få familie og venner til å gjøre det samme, så er du med på å styrke økonomien i Tromsø Soppforening. Org.nr. 997 583 795.

Geir Mathiassen 92296169

Nyhetsbrev Signup

Vær informert om de seneste nyheter fra Tromsø Soppforening.