.. Gymnopilus luteofolius .. Gymnopilus luteofolius Foto: Geir Mathiassen
30 okt 2013

I begynnelsen av september 2013 ble bittersoppen Gymnopilus luteofolius (Peck) Singer funnet på en flishaug i Lavangsdalen, Tromsø, og dette er faktisk det første funn av denne arten i Europa. Funnet ble gjort i forbindelse gjennomføringen av soppkurset “Kurs for utdannelse av soppsakkyndige”, som Tromsø soppforening arrangerte i regi av Norges sopp- og nyttevekstforbund.

Kurset ble arrangert i samarbeid med Tromsø museum og Mattilsynet. Det var kursleder Kolbjørn Mohn Jenssen (Mycoteam) og leder for Tromsø soppforening, Lasse Aleksandersen, som først fikk øye på denne sjeldne soppen i Lavangsdalen, men det var Karin Abeler som samlet soppen først.

Denne soppen er altså tidligere bare kjent fra USA og Canada, men er i tillegg også rapportert fra New Zealand. Et funn i Nicaragua ser ikke ut til å være samme art, men kan dog være en varietet av denne arten.

Funnet av Gymnopilus luteofolius på denne flishaugen i Lavangsdalen var jo så totalt uventet og utrolig at det må kunne kalles for et sensasjonelt soppfunn. Soppen er nå blitt funnet på fire store, separate flishauger, og det er over 8 km mellom den nordligste og sørligste flishaugen i Lavangsdalen. Det er faktisk talt opp over 6 000 fruktkropper av denne sjeldne arten, og det må vel også kunne kalles en sensasjon i seg selv.

Gymnopilus luteofolius i Lavangsdalen, Tromsø. Foto: Geir MathiassenGymnopilus luteofolius har ikke fått norsk soppnavn, og det skyldes bl.a. at den ikke er blitt funnet i Norge tidligere. Denne arten har helt gule skiver på unge eksemplarer, og ”gulskivebittersopp” kan derfor være et godt navneforslag, etter vår mening.

I slekta bittersopp (Gymnopilus) er omkring 10 arter funnet i Norge. De er saprotrofer (råte- og strøsopper), og de fleste av disse er små og uanselige, mens en sjelden art er stor, nemlig gullbittersopp (G. spectabilis). Som slektsnavnet indikerer har disse soppene bitter smak, men graden av bitterhet varierer mye. ”Gulskivebittersoppen” er ganske bitter. Dens nærmeste slektning i Amerika, G. aeruginosus, er halusinogen, men det er usikkert om ”gulskivebittersoppen” også er det. Uansett, ”gulskivebitter-soppen” smaker bittert og er typisk mage/tarmirriterende (vil trolig gi oppkast). Det eneste riktige er derfor å la den stå i fred, og la vitenskapen følge opp flishaugene og soppmysteriet i Lavangsdalen.

Vi er overbevist om at etableringen av disse flishaugene har vært helt avgjørende for at vår ”gulskivebittersopp” har klart å etablere seg så fort i Lavangsdalen. Dette substratet må ha vært helt perfekt for denne arten, siden den så raskt har klart å danne så mange tusen fruktkropper på under ett år. At dette habitatet er viktig styrkes ved at nesten alle tidligere funn faktisk er angitt på “wood-chip”, som unektelig er det samme som i flishaugene i Lavangsdalen.

Vi kan egentlig takke Statens vegvesen for det sensasjonelle soppfunnet i Lavangsdalen. Uten disse flishaugene ville soppen trolig aldri ha klart å danne fruktkropper, fordi den jo så absolutt ikke er tilpasset klimaet her nord. Årsaken skyldes ikke bare selve substratet, men også komposteringsaktiviteten som har foregått inne i disse flishaugene helt siden de ble deponert der.

Vi vet nå at de store flisehaugene skal fjernes og brukes i veiskråninger av entreprenøren, men vi håper Statens vegvesen kan la en stor flishaug bli liggende igjen der. I så fall vil vi bl.a. kunne observere hvor lenge ”gulskivebittersoppen” fortsatt vil vokse der, og også få se hvilke lokale sopparter som etter hvert vil gå inn og etablere seg på denne haugen. I 2013 var det kun ”gulskivebittersoppen” som vokste på disse haugene. Statens vegvesen skulle dog vurdere å la en flishaug bli liggende igjen, men kunne ikke love noe sikkert.

Sist redigert fredag, 27 desember 2013 20:51

Geir Mathiassen 92296169

Nyhetsbrev Signup

Vær informert om de seneste nyheter fra Tromsø Soppforening.