Tørking av sopp .. Foto: naTournor
13 aug 2013

Tørking er en av de eldste måtene å konservere mat på. Tørket mat kan holde seg i årevis og maten bevarer smak og innhold av mineraler og næringsstoffer. Tørket mat tar dessuten liten plass og veier lite (fine gaver å sende i posten!).

Mange forskjellige sopper egner seg til tørking. Prøv deg fram. Mest vanlig er steinsopp, fåresopp, traktkantareller, svart trompetsopp og gul trompetkantarell. De sistnevnte kan ofte tørkes hele, de største kan trevles opp. Sopp som steinsopp er best å skjære i skiver, 2 – 4 mm tykke.

Det er flere måter å tørke soppen på. Det er mulig å få kjøpt mattørke som egner seg meget bra til å tørke sopp, se for eksempel: www.norsopp.no  (eller lag din egne hjemmelagde løsning). En annen metode er å tørke sopp på gulv med varmekabler eller i stekeovnen. Soppmaterialet må ligge spredt på et underlag som slipper lufta gjennom (rist eller tørkebrett). Hvis soppen tørkes på et underlag som er for tett og ikke slipper tilstrekkelig med luft gjennom, kan bakterier og muggsopper få svært gode vekstvilkår. Dessuten må luften som skal tørke soppen kunne være i bevegelse, – men ikke for sterk bevegelse. Da kan du risikere at soppen blir forsteinet og meget hard. I stekeovn er det best å bruke varmluft, ca 40 – 50 grader og døra på gløtt.

Når soppen er knusktørr, legges den på lufttette, helst mørkfargede glass på et tørt og kjølig sted. Plastemballasje fungerer best til korttidsoppbevaring da den ikke er lufttett. Oppbevares soppen tørt og mørkt holder den seg tilstrekkelig sprø i flere år. Mange bløter soppen i lunkent vann før bruk. Den kan også tilsettes direkte i supper og sauser, enten hel eller oppdelt. Tørket sopp er meget anvendelig å bruke som krydder og smakstilsetning til en rekke matretter.

Sist redigert fredag, 27 desember 2013 20:52

Geir Mathiassen 92296169

Nyhetsbrev Signup

Vær informert om de seneste nyheter fra Tromsø Soppforening.