Thai soppsuppe .. Foto: naTournor
11 aug 2013

Mange som har flyttet fra Thailand til Norge er meget interesserte i å plukke og tilberede sopp.  Somjit fra Thailand har oppskrift på en meget god soppsuppe. Thai soppsuppe både med piggsopp eller rimsopp smaker fortreffelig, prøv også kantarell eller matblekksopp.

Ingredienser:

• Sopp, enten fersk eller forvellet. Soppen skal være i store biter.
  • Scampi eller reker, 10 – 20 stykker
  • Soyasaus
  • Young Calangal (en rot)
  • Sitrongress
  • Sitronblader (kjøper fryste)
  • Kyllingbuljong
  • Soyasaus
  • Chili, fersk
  • Limesaft
  • Fersk koriander

Flere av ingrediensene får du kjøpt på internasjonale butikker, deriblant Young Calangal, sitrongress og sitronblader.

Tilberedelse:

Kok opp ca 1 liter vann, ha i sitronsgress (ca 2 stykk som er rengjort og skåret i biter), Young Calangal (skåret i biter) og 3 – 4 sitronblader. Kok 5 – 10 minutter. Om ønskelig fjernes dette fra kraften da det ikke skal spises. Tilsett sopp og la simre/småkoke noen minutter, tilsett kyllingbuljong og soyasaus. Til slutt tilsettes scampi som bare skal trekke slik at de ikke blir seige. Rett før servering tilsettes finhakket chili, limesaft og fersk koriander. Server med godt brød til. Smaklig måltid!

Bildet nedenfor viser Thai soppsuppe med rimsopp

Sist redigert fredag, 27 desember 2013 20:53
Mer i denne kategorien « Karis soppsuppe Soppai »

Geir Mathiassen 92296169