Sopptur med Trondjord skole, Kvaløya Sopptur med Trondjord skole, Kvaløya .. Foto: Geir Mathiassen
04 sep 2012

Tromsø Soppforening fikk innvilget støtte fra Gjensidige stiftelsen for å arrangere soppturer for barn og unge høsten 2012. Vi arrangerte turer for to barnehager, to skoler og turer for småbarnsfamilier på Soppens dag 2. september. Foreningen fikk laget eget minisopphefte, - tilpasset målgruppa og nord-norsk natur.

En av turene gikk til Trondjord skole på nordsiden av Kvaløya. På soppturen fordelte de 16 elevene og to lærerne seg i mindre og større grupper, spredte seg i terrenget og undersøkte forskjellige områder i nærheten. De var veldig ivrige og interesserte, samlet mye sopp og stilte mange forskjellige spørsmål. De fant bl.a. steinsopp, rødskrubb, en liten kantarell, diverse kremler og risker, en del slørsopper, og de tok også med seg rød fluesopp, selv om de visste at den var giftig.

Etter soppturen la alle gruppene ut sine sopper på bordene for gjennomgang og kontroll. Alle soppene ble etter hvert gjennomgått. Elevene var veldig engasjerte og ivrige etter å få vite hva de hadde funnet, og om soppene var spiselige. Samtidig var mange samlet rundt bålet mens soppen ble stekt. Det ble stekt to store panner med piggsopp og matriske, og en egen panne med rødskrubb som elevene selv hadde plukket på soppturen. Disse ble krydret med salt, pepper og litt dill. Den stekte soppen ble satt ut på bordet og elever og lærere kunne forsyne seg med delikatessen. Elevene forsynte seg godt og smakte ivrig på sopprettene. Noen spiste faktisk mye, og alle (bortsett fra en) syntes at soppen smakte godt. Alt av stekt sopp ble spist opp. Flere av elevene hadde lyst til å steke og smake sine egne sopper, men det ble det dessverre ikke tid til. Elevene koste seg, og det virket som om at de satte stor pris på dette opplegget. Lærerne var også meget fornøyde, og takket Tromsø Soppforening så mye for dette fine tiltaket.

Sist redigert fredag, 27 desember 2013 20:59