...Ferske nyplukkede kantareller lagt i boks med tørkepapir. ...Ferske nyplukkede kantareller lagt i boks med tørkepapir. Foto: naTournor
22 aug 2018

Det bugner med kantareller i skogen! Hvordan bør vi ta vare på dem?

Alle sopp er ferskvare og bør derfor behandles kort tid etter at du har plukket dem. Sopp bør ikke skyldes. Fjern rusk og rask med fingrene, kost eller skjær vekk.

Mest vanlig  er å forvelle kantarellen for deretter å fryse den (husk å bruk riktig emballasje, se artikkel Egnet emballasje til sopp). Sopp tar mye plass i fryseren og de fleste har begrenset frysekapasitet. Noen tørker derfor kantarell. Selv synes jeg ikke kantarell er særlig egnet å tørke, - men her er det ulike smaker. Jeg synes kantarell smaker best fersk. Kantarell av høy kvalitet kan oppbevares flere uker hvis den holdes kjølig. Hvor lenge avhenger av kvaliteten på soppen, temperatur og hvordan den er prekevert. Jeg tar de fineste kantarellene og legger de i en boks med tørkepapir under (husk tørkepapir som kan brukes til mat!). Mellom lagene legger jeg mer papir. Ikke legg lokk på toppen, men papir. Følg med at kvaliteten holder seg!

Sist redigert torsdag, 23 august 2018 17:53
Mer i denne kategorien « Tørking av sopp