...Reporter Tove Fugelnes intervjuer turdeltakere. ...Reporter Tove Fugelnes intervjuer turdeltakere. Foto: Connie Rossing Moe
22 aug 2018

Første soppturen ble arrangert på Charlottenlund på Tromsøya onsdag 22. september. 29 personer deltok. Før turen pratet turleder Rolf Engstad om forskjellige sopper. Etter turen ble 17 soppkurver gjennomgått og ingen inneholdt giftige sopper. Folk hadde funnet mye sopp, men stort sett hadde de plukket sopp som Rolf hadde presentert. De fant: Risker, kremler, rimsopp, men også steinsopp, sjampinjong, piggsopp, kantarell og rød stubbemusserong. Det var flere engelsktalende blant annet fra land som Tyskland, Danmark og Spania. Noen var virkelig interesserte og lærte både rimsopp og kremle. Turledere fra Tromsø soppforening var Rolf Engstad og Connie Rossing Moe.

På turen deltok også NRK-reporter Tove Fugelnes. Hun intervjuet både turledere og turdeltakere. Opptakes sendes i NRK P1 lørdag 1. september i programmet Friluftsmagasinet klokka 08:05. Dagen etter 2. september er det Soppens dag. Da sender NRK P1 radioprogrammet Naturens verden som også inneholder innslag fra Tromsø og Tromsø soppforening. Dette sendes også klokka 08:05.

Sist redigert mandag, 03 september 2018 19:08