13 mai 2018

Tromsø Museum har endelig bestemt at de skal skrive en nytt Sopp-Ottar. Heftet skal utgis i løpet av sommeren eller høsten 2020. I tillegg planlegges et eget Ottar-hefte om Risker. Dette heftet blir trolig ikke utgitt før året etter, det vil si sommeren/høsten 2021. Og Tromsø Museum ønsker ditt bidrag!

Ottar er et populærvitenskapelig tidsskrift som blir utgitt av Tromsø Museum. Tidsskriftet har blitt utgitt siden 1954, og kommer ut fem ganger i året. Ottar har artikler om nordnorsk og arktisk natur, kultur og samfunnsliv. Tidsskriftet er oppkalt etter vikinghøvdingen Ottar fra Hålogaland.Tromsø Museum har tidligere gitt ut fire hefter om sopp, – alle er utsolgt.

Matsopp i Nord-Norge – 1977
Garnfarging med sopp – 1985
Sopp er mat – 1987
Sopp gir farger – 1990

Tromsø Museum ønsker å ha med mange fine soppbilder i begge disse heftene, og ønsker også at de aller fleste av disse skal være fotografert her oppe i nord. Derfor inviterer Tromsø Museum nå alle medlemmene i Tromsø soppforening til en stor fotodugnad i 2018 og 2019. Fotos (helst i ubehandlet form og i opprinnelig oppløsning) sendes per e-post til: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Eksempler på nydelige fotos med gode motiv finnes bl.a. i «SOPP håndboka» og «Sopp - til mat og glede» av Per Marstad. Fotografier som benyttes vil bli honorert. Kanskje kan disse inntektene kanaliseres til Tromsø soppforening for bruk til det beste for soppsaken her nord?

Dermed håper jeg at det blir tatt mange fine bilder i løpet av soppsesongen 2018, og så må soppsesongen 2019 benyttes spesielt til fotografering av de artene som vi til da ennå ikke har fotos av.

Dette blir spennende, og lykke til!

Hilsen Geir Mathiassen, mykolog ved Tromsø Museum og medlem av Tromsø soppforening

Sist redigert mandag, 14 mai 2018 20:02