Deltakere fra Dyrøy Hagelag på soppkurs. Deltakere fra Dyrøy Hagelag på soppkurs. Foto: naTournor
28 aug 2017

Dyrøy Hagelag er et aktivt hagelag i Midt Troms. Laget tok kontakt med Tromsø Soppforening i vår med ønske om matsoppkurs. Siste helg i august ble kurset holdt med Karin Abeler og Kari Riddervold som kursholdere og soppsakkyndige.

Kurset startet lørdagen med en times gjennomgang generelt om matsopper og utstyr man bør ha. Diverse forskjellige sopper ble også vist. Deretter gikk vi fra Elvetun skole i Brøstadbotn og oppover i soppmarka. Vi saumfarte bjørke-, furu- og granskog og det ble funnet et 40-talls sopparter. På ettermiddagen møttes vi igjen på skolen hvor alle soppkurvene ble gått igjennom. Det ble forelest om storsoppene, karaktertrekk og kjennetegn. Deltakerne fikk lukte på, ta på, bryte sund, å se på 40-talls ferske sopper.

Luktesansen er viktig å bruke når man plukker sopp. Det ble sendt rundt fem kopper med ukjent innhold med ulike lukter som deltakerne skulle bestemme. I koppene var det henholdsvis fuktig mel, mandeldråpeessens, råe reddiker, stjerneanis og kokos. Deretter ble det sendt rundt sopper som har karakteristiske lukter. Blant annet luktet de på svartringefluesopp som lukter potetkjeller og trevlesopp med «spermatisk» lukt. Deltakerne synes det var lærerikt og bevisstgjørende å bruke luktesansen så aktivt.

Vi gikk deretter til skolekjøkkenet hvor det ble stekt panner med rimsopp, kremler, piggsopp, sandsopp og rødskrubb. (Rødskrubben ble stekt 20 minutter). Soppene ble servert med nybakt brød. Og soppene falt i smak! Spesielt var deltakerne positivt overrasket over rimsoppen og kremlene.

Karin foreleste om giftige sopper og soppforgiftninger. Kari avsluttet dagen med hvordan man kan bli en trygg soppsanker, tips når og hvor man skal plukke sopp og forslag til prekevering (håndtering) og emballasje.

Søndag formiddag møttes vi alle til sopptur ute på Dyrøya. Eli skulle avsløre kantarellstedene sine. Og kantarellene ble funnet! Turen gikk mest i bjørkeskog med mye gress, så antall arter vi fant var betydelige færre enn dagen før. Alle møttes til lunsj i skogen og for å få gått igjennom soppkurvene sine. Dyrøy kommune har flere spennende soppturområder og Tromsø Soppforening vil vurdere å arrangere medlemstur dit neste år.

Piggsopp i granskogen. Foto: naTournor.

Svære og overmodne blodchampingong i maurtua. Foto: naTournor.

Sist redigert tirsdag, 29 august 2017 14:36

Geir Mathiassen 92296169

Nyhetsbrev Signup

Vær informert om de seneste nyheter fra Tromsø Soppforening.