...Årets første soppkontroll avholdes. ...Årets første soppkontroll avholdes. Foto: Bjørn Leif Paulsen
14 aug 2017

Første soppkontroll ble avholdt søndag 13. august klokka 16-18 ved Tromsø Museum. Hovedveiene til Tromsø Museum var stengt på flere steder grunnet sykkelrittet Arctic Race of Norway, men noen fant likevel veien til soppkontrollen. Det var 13 personer innom kontrollen, og 7 soppkurver/poser ble kontrollert.

Funnene viser at det var tidlig i sesongen, og det ble rapportert om at det var lite sopp å finne. På grunn av den kalde våren er alt forskjøvet med 1–2 uker i år, - så også for soppen. Likevel kunne noen vise oss funn av mørk høstmorkel, noen små flotte delikate kantareller, samt en blodsjampinjong.

De som kunne litt om sopp fra før hadde plukket de soppene de var sikre på var matsopp i en egen kurv/pose. Det gjør jobben lettere for oss på soppkontrollen, og gjør at vi slipper å vrake en hel soppkurv dersom vi finner noen giftige sopper sammen med de som er spiselig.

Funn: Brun/blåkjøttbukkesopp, Røyksopp, Blodsjampinjong, (Sommer)traktsopp, Mørk høstmorkel, Hulriske, Rødbrun pepperriske, Skjeggriske, Gulrød kremle, Traktkremle, Røde kremler, Kantarell, Piggsopp, Steinsopp, Slørsopper, Lakssopp, Stubbemusserong, diverse små skive-, voks- og traktsopper.

Bilde: Mørk høstmorkel.

Sist redigert tirsdag, 22 august 2017 18:07