...Medlemmer fra Tekna Ung på sopptur. ...Medlemmer fra Tekna Ung på sopptur. Foto: naTournor
03 sep 2016

Tekna Ung Tromsø er en undergruppe av fagforeningen i Tromsø og som navnet indikerer er målgruppen yngre medlemmer av Tekna. Gruppen arrangerer blant annet aktiviteter av sosial karakter. 20 medlemmer var påmeldt til høstens soppkurs. Kursholdere var soppsakkyndige Karin Abeler og Kari Riddervold. Truls Tunby Kristiansen var med som soppsakkyndig på soppturen lørdag.

Kurset startet med tre timer undervisning/forelesninger fredag ettermiddag/kveld. Og deltakerne var meget lydhøre og interesserte. Kari startet med å forelese om sopp i en større kontekst mens Karin snakket om storsoppene, karaktertrekk og kjennetegn. Deltakerne fikk lukte på, ta på, bryte sund, å se på et 20-30 talls ferske sopper. Karin foreleste videre om giftige sopper og soppforgiftninger. Kari avsluttet kvelden hvordan man kan bli en trygg soppsanker, tips når man skal plukke sopp og forslag til prekevering (håndtering).

Tidlig lørdag møttes alle til tur i Finnvikdalen på Kvaløya i et aldeles strålende høstvær. Dessverre er soppsesongen allerede på hell og etter betydelige mengder med regn de siste dagene var mengden og kvaliteten ikke den beste. Men noe sopp finner man alltid og alle fikk prøvd seg mange ganger på rimsopp og risker. Noen kantareller, både store og små steinsopp, en del rødgul piggsopp, stubbeskjellsopp og kremler ble også funnet. Etter nesten to timer i skogen møttes alle i fjæra hvor noe av dagens fangst ble stekt. Det ble stekt panner med rimsopp, kremler, steinsopp, stubbeskjellsopp og piggsopp. Og soppene falt i smak!

Sist redigert tirsdag, 06 september 2016 17:50

Geir Mathiassen 92296169

Nyhetsbrev Signup

Vær informert om de seneste nyheter fra Tromsø Soppforening.