...En "familie" med rimsopp. ...En "familie" med rimsopp. Foto: naTournor
27 aug 2016

Særtrekk til rimsopp kan oppsummeres i de tre R-ene: Ring, Rim og Rynker. Rimsopp har god smak, fin og fast konsistens og gir god tyggemotstand. Den egner seg til steking, suppe, stuinger og tørking.

Rimsopp er en utmerket matsopp som tilhører slekten slørsopper. Rimsoppen er den eneste av slørsoppene som er trygg å spise. Du bør derfor bruke litt tid å lære denne soppen før du legger den i kurven siden den kan forveksles med andre slørsopper.

Kjennetegnene til rimsoppen:

• Hatten er 5-12 cm bred, først nesten rundt, senere hvelvet, tørr, blek oker til lærfarget, «rimfrost» på toppen av hatten. Dette rimet vaskes ofte bort i regnvær. Helt unge rimsopper har ofte et lilla drag på hatten. Nederst på hatten har den rynker. Eldre eksemplarer har vanligvis tydeligere rynker enn de yngre
  • Skivene er tette, sagtakket, først lyse, senere kanelbrune. Den har brunt sporpulver. Lukten er mild og god
  • Stilken er 5-12 cm høy og 1-2 cm jevntykk, lys, med en tynn hudaktig ring som løsner lett.

Rimsopp vokser i sure bar- og løvskoger, gjerne i store mengder i fjellbjørkeskogen.

Rim på hatten

Tydelig rimg på Rimsopp

Rynker på hatten av rimsopp

Lagre

Sist redigert søndag, 28 august 2016 21:01

Geir Mathiassen 92296169

Nyhetsbrev Signup

Vær informert om de seneste nyheter fra Tromsø Soppforening.