...Chaga på bjørketre, Sørreisa. ...Chaga på bjørketre, Sørreisa. Foto: naTournor
02 nov 2015

Nifab.no er NAFKAMs (Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin) nettportal for formidling av forskning og fakta om alternativ behandling. Målet med nifab.no er at den som vurderer å bruke alternativ behandling skal kunne ta tryggere og mer veloverveide valg, ved hjelp av lettlest og forskningsbasert informasjon. Nifab.no har skrevet en artikkel om Chaga virker mot kreft (publisert på nifab.no 1. september 2015):

”Vidundersopp”, ”mirakelsopp” og ”naturens kraftigste antioksidant”- slik beskrives de brunsorte knollene som vokser på bjørketrær over hele Norge. I behandlingssammenheng kalles soppen oftest chaga, på norsk kjenner vi den også som kreftkjuke. Men virker egentlig kreftkjuke mot kreft?

Det siste året har mange kontaktet oss fordi de har hørt at soppen kan kurere alt fra alvorlig sykdom som kreft, HIV og AIDS, til leddgikt og forkjølelse. Vi finner disse påstandene igjen mange ulike steder på Internettet. Noen steder vises det til lange medisinske tradisjoner, andre hevder at påstandene deres er tuftet på forskning.

Ifølge Memorial Sloan-Kettering Cancer Center pågår det forskning for å finne ut om innholdsstoffene i chaga kan bidra til å stimulere immunforsvaret og hjelpe i kreftbehandling. Forskningen som til nå foreligger er kun gjort i laboratorier. Enkelte stoffer kan ha positive egenskaper når de tilføres celler i laboratoriet, uten at kroppen klarer å nyttiggjøre seg av disse egenskapene. Et eksempel på dette er gurkemeie. Foreløpig mangler vi forskning, og dermed også kunnskap om hvordan innholdstoffene i chaga eventuelt virker i menneskekroppen.

- Dermed har man etter våre kriterier ikke tilstrekkelig vitenskapelig grunnlag for å si om chaga har effekt eller ikke, sier direktør ved NAFKAM, Vinjar Fønnebø.

Hvis du vil lese hele artikkelen - Virker chaga mot kreft? og om det er trygt å bruke chaga, kan du lese hele artikkelen her.

Fakta om chaga:

•     Chaga er en soppart som vokser på bjørketrær på den nordlige halvkule.
  •     På norsk kalles soppen kreftkjuke, og tilhører slekten brunkjuker. Det vitenskapelige navnet er Inonotus obliquus.
  •     Tradisjonelt er chaga mye brukt som te, og slik bruk er også vanlig i dag.
  •     På nettet selges chaga ofte som pulver, ekstrakter og tabletter. Privatpersoner selger også plantedeler via sosiale medier og nett-torg.
  •     Noen av påstandene vi fant på nett om hva chaga skulle kunne hjelpe mot er: kreft, HIV og AIDS, Alzheimers, angst, Parkinson, leddgikt, smerter   og forkjølelse.
  •     Ingen av disse påstandene har solid vitenskapelig støtte bak seg.
Sist redigert tirsdag, 03 november 2015 19:52