...Deltakerne på kurset for fremmedspråklige. ...Deltakerne på kurset for fremmedspråklige. Foto: naTournor
20 sep 2015

Tromsø Soppforening arrangerte soppkurs for fremmedspråklige lørdag 5. september. Over 60 personer søkte om å få delta, men kun de 20 første som søkte fikk plass. Turdeltakerne kom fra 16 nasjoner: Latvia, Indonesia, USA, Israel, Malta, Singapore, Tyskland, Mexico, Frankrike, Venezuela, Syria, Australia, Italia, Slovakia, Østerrike og Norge.

Været var ikke det beste lørdag morgen da vi møttes ved Workinntunet, men med gode turklær var humøret på topp. Etter en kort biltur ut til Finnvika på Kvaløya ble det gitt informasjon om kurset, kort innføring om sopp og kursheftet ble delt ut. Deltakerne ble delt i tre grupper, som hver ble ledet av en soppsakkyndig; Karin Abeler, Geir Mathiassen og Kari Riddervold. Vi ruslet rundt ca 1 ½ time i skogen og fant mye forskjellig sopp. Lykken sto flere bi med funn av nydelige steinsopp og store flotte kantareller.

I samlet tropp kjørte vi til Tromsø Museum, seksjon for naturvitenskap (Gamle Marinbiologisk stasjon). Der ble det servert kaffe, te og noe å bite i. Kurslederne hadde en presentasjon om sopp og viste samtidig sopp «live». Det ble stekt og servert fire forskjellige sopper. Kantareller, kremler, piggsopp og rimsopp. Soppen ble stekt i godt smør med bare salt og pepper. Deltakerne syntes at de forskjellige soppene smakte utmerket. Til slutt gikk vi gjennom alle kurvene.

Her er tilbakemeldingeene fra noen av deltakerne:

"I honestly think that the mushroom course was close to perfection! It was just a bit shorter than I expected, that's why I went to the arctic botanical garden for more hunting afterwards."

"I am very happy because I have learnt a lot. When I went home after the course, I felt as I carried a treasure in my basket! Mushrooms are a treasure! I spent the following days talking and reading on Internet about mushrooms! (I was in a kind of mushrooms fever)."

Sist redigert mandag, 21 september 2015 16:44