..Soppsakkyndige Roger Westmark og Karin Abeler på soppkontroll. ..Soppsakkyndige Roger Westmark og Karin Abeler på soppkontroll. Foto: Bjørn Leif Paulsen
07 sep 2015

I flott høstvær møtte 30 voksne og 5 barn opp til felles sopptur i Folkeparken i anledning Soppens dag 6. september. Det er Tromsø Soppforening i samarbeid med Norges Sopp- og Nyttevekstforbund, Mattilsynet og Tromsø Museum som markerer denne dagen. Turen var også en aktivitet i forbindelse med Friluftslivets år.

I Folkeparken ved Tromsø Museum fant vi mange sopparter. Noen unge og friske, noen litt tilårskommet og utvasket. Det er viktig å lære seg soppenes utvikling fra ung til gammel, og å lære seg hvordan vind, regn og forskjellig skogbunn former og endrer soppene. Tre soppsakkyndige fra Tromsø Soppforening var med på turen, og disse fikk nok å gjøre med å svare på spørsmål om soppene som ble funnet, og de delte villig av sin kunnskap. På slutten av turen møttes vi til Soppkontroll ved museet, der alle kurver og poser ble gjennomgått for å sikre at ingen giftige eller uspiselige sopper ble med hjem. Gjennom hele arrangementet ble 39 kurver kontrollert.

Inne i Museet hadde Tromsø Soppforening laget til en utstilling med sopper som var funnet i nærområdet de siste tre dagene. Til sammen var 81 arter sortert etter sporefarge og navn, fint dandert på hvite papptallerkener. I tillegg var ytterligere 15 sopparter med i utstillingen, men det ble ikke tid til å sette navn på disse. Hele 160 personer var innom utstillingen, og det ble en meget vellykket Soppens dag.

Fra sopputstillingen på Soppens dag. Soppsakkyndig Geir Mathiassen viser og forklarer.

Sopputstilling på Soppens Dag

Sist redigert tirsdag, 08 september 2015 19:41