Morklene er her! ...Foto: Leif Riddervold
02 jun 2015

Spissmorkelsesongen er her for fullt i Troms. En fantastisk god matsopp! Sørpå har de plukket spissmorkler i flere uker allerede. Flere medlemmer av Tromsø Soppforening har lagt ut bilder av fangsten på facebook i den nyopprettede facebookgruppa Soppfunn i Tromsø. Denne gruppa er kun for medlemmer av Tromsø Soppforening. Meld deg inn i Tromsø Soppforening om du enda ikke har gjort det!

Sandmorkelen vokser ikke her nord, men de færreste av oss begrenser sopplukking til Nord-Norge. I Sør-Norge har det vært store forekomster av sandmorkel denne våren. Sandmorkel inneholder toksinet gyromitrin. Forsøk har vist at gyromitrin kan akkumuleres i kroppen. Forgiftning kan forekomme under bearbeiding av soppen, men de fleste forgiftninger forekommer etter inntak av sandmorkel. Sandmorkel har tidligere blitt brukt som matsopp etter forvelling eller tørking. Selv bearbeidet sandmorkel kan inneholde noe gyromitrin, og soppen frårådes å brukes som matsopp.

Hvis du vil vite hvordan morkler vokser, kan du se denne filmen på YouTube: http://www.outdooroverload.com/life-cycle-morel-mushroom-one-minute-time-lapse-video/

Foto: Sandmorkel i sørnorsk barskog; typisk voksested

Fotograf: naTournor

Sist redigert onsdag, 03 juni 2015 16:47