...Ludvik, 13 år og soppsakkyndig ...Ludvik, 13 år og soppsakkyndig Foto: Guttorm Pedersen
09 sep 2014

Tromsø Soppforening har om lag 60 medlemmer, hvorav 12 er soppsakkyndig. Men foreningen har en klar målsetting om å utdanne flere. 12 deltakere startet i august 2013 på soppsakkyndigkurs, som omfatter 40 timers undervisning fordelt på teoretisk og praktisk undervisning bestående av forelesninger, ekskursjoner, demonstrasjoner og bestemmelsesøvelser. Kurset ble ledet av mykolog Kolbjørn Mohn Jenssen, Oslo.

Endelig soppsakkyndighetseksamen ble avholdt 6. september i år. Det er et minstekrav at soppsakkyndige skal kunne identifisere 130 sopparter med norske navn, og kunne fortelle publikum hvilke av disse er spiselige og hvilke som er giftige. Ni personer gikk denne gangen opp til eksamen, hvorav fem besto. Disse var Ludvik Bottolfsen, Karin Abeler, Truls Tunby Kristiansen, Connie Rossing Moe fra Tromsø og Mari Charlotte Bottolfsen fra Alta.

Ludvik Bottolfsen 13 år gammel fra Tromsø. Ifølge eksaminatorene Geir Mathiassen og Kolbjørn Mohn Jenssen framsto Ludvik som en meget sikker kandidat. Ludvik må imidlertid vente til han er 16 år før han kan fungere som soppsakkyndig.
Hvordan kan det ha seg at en 13-åring er så interessert i sopp? Ludvik har bokstavelig talt fått soppinteressen inn med morsmelka. Faren Lasse Aleksandersen og moren Trine Bottolfsen er begge soppsakkyndige og var blant initiativtakerne til å stifte Tromsø Soppforening. Lasse er dessuten leder av Foreningen. Hos familien er det hektisk og utstrakt aktivitet gjennom hele soppsesongen.

Kurset har vært et stort løft for Tromsø Soppforening, både med hensyn til økonomi og kapasitet. Nå er antall soppsakkyndige økt til 17 personer! Disse personene vil bidra aktivt til at folk kan plukke sopp tryggere.

Her kan du se Ludvik gå opp til soppsakkyndighetseksamen

Soppeksaminator Kolbjørn Mohn Jenssen gratulerer Ludvik Bottolfsen med vel bestått soppsakkyndighetseksamen. Foto: Guttorm Pedersen

Fra venstre eksaminator Kolbjørn Mohn Jenssen, fire av kandidatene som besto eksamen: Truls Tunby Kristiansen, Ludvik Bottolfsen, Mari Bottolfsen og Connie Rossing Moe og sensor Geir Mathiassen. Karin Abeler bestod også eksamen, men er ikke med på bildet.    Foto: Lasse Aleksandersen

Sist redigert onsdag, 24 september 2014 15:18