...Samling før soppturen ...Samling før soppturen Foto: Geir Mathiassen
08 sep 2014

For tredje år på rad ble Soppens dag arrangert ved Tromsø Museum. Dette er et årlig familiearrangement som arrangeres i Norge, Sverige og Danmark første søndag i september. I Norge er det Norges sopp- og nyttevekstforbund som i samarbeid med sine medlemsforeninger som står for arrangementene. I år var dette arrangementet en del av Friluftslivets uke i Troms.

Tromsø Soppforening laget en stor utstilling av sopper plukket i nærområdet, og det var anledning til å bli med på en guidet sopptur i Folkeparken. I år fikk folk også anledning til å se på sopper som vi hadde fått sendt fra Sør-Norge. For det er noen arter som enda ikke har spredt seg nordover.

På tross av litt usikkert vær dukket det mange personer opp. Til sammen rundt 100 voksne og barn, og det var til tider trangt rundt utstillingsbordene. Syv personer med soppkompetanse guidet og fortalte om soppene, og spørsmålene var mange.
Etter endt dag kunne vi også konstatere at vi hadde kontrollert 40 soppkurver. Soppinteressen er tydelig økende. Det var en flott feiring av Soppens dag.

Truls Tunby Kristiansen gjennomfører sin første soppkontroll som soppsakkyndig. Foto: Geir Mathiassen

Sist redigert søndag, 21 september 2014 15:59